Piaśnicka Msza Żałobna

piasnicka_msza_ikon
PIAŚNICKA MSZA ŻAŁOBNA
W Piaśnicy, małej kaszubskiej wiosce położonej niedaleko Wejherowa, pomiędzy październikiem 1939 a kwietniem 1940 Niemcy zamordowali – jak się szacuje – od 12 do 14 tysięcy ludzi. Piaśnica stanowi największe, po KL Stutthof, miejsce kaźni ludności polskiej na Pomorzu w okresie II wojny światowej. Nazywana jest czasem „pomorskim Katyniem” lub „Kaszubską Golgotą”. 80-tą rocznicę tego ludobójstwa Pomorze uczciło Piaśnicką Mszą Żałobną - największym wydarzeniem muzyczno-historycznym ostatnich lat w regionie! Pierwsze wykonanie Mszy miało miejsce 26 października 2019 roku w Sanktuarium Piaśnickim w Wejherowie. W ramach rocznicowych obchodów, 29 lutego utwór zabrzmi w Muzeum Diecezjalnym we Włocławku.


WYDARZENIE: Piaśnicka Msza Żałobna - koncert
DATA: 29.02.2020 r. (sobota), godz. 19.00
MIEJSCE: Aula Muzeum Diecezjalnego we Włocławku (wejście od ul. Tumskiej)

WYKONAWCY: Połączone chóry -
Elishama (Chwaszczyno)
Kosakowianie (Kosakowo)
Sounds of Freedom (Gdynia, Kosakowo)
Strzelenka (Tuchom)
Viola (Gdynia)

DYRYGENT, PRZYGOTOWANIE CHÓRÓW:
Magdalena Stenka

KOMPOZYTOR: Karol Krefta
SŁOWA: Mariusz Sieraczkiewicz

CENA BILETU: wstęp wolny
Karol Krefta - (dyrygent Chóru Strzelenka, akompaniator Chóru Elishama, organista w kościele p.w. Św. Apostołów Szymona i Judy Tadeusza)
Mariusz Sieraczkiewicz - (dziennikarz, autor tekstów, redaktor naczelny portalu MlodaGdynia.pl)
Magdalena Stenka - (nauczyciel muzyki, dyrygent Chóru Sounds of Freedom, Elishama)


TYTUŁY PIEŚNI:
I Nadchodzi mrok
II Czarne skrzydła
III Ogień z fal
IV Mamusiu, gdzie jest tatuś?
V Idziemy na śmierć
VI Las
VII Pamiętać
VIII Ile razy nas jeszcze doświadczysz?
IX Śpijcie spokojnie
HONOROWY PATRONAT:
J.E. ks. abp Leszek Sławoj Głódź, metropolita gdański
J.E. ks. bp Ryszard Kasyna, biskup pelpliński
J.E. ks. bp Wiesław Alojzy Mering, biskup włocławski
Msza jest swoistym epitafium pamięci ludzi, którzy zostali pomordowani w lasach piaśnickich, bo … byli Polakami. Utwór jest wykonywany po polsku, kaszubsku i po łacinie. Kompozycja ta ma charakter dziewięcioczęściowego Requiem podług obrządku rzymskiego. Choć tekst swoim przesłaniem odbiega od tradycyjnej Missa pro defunctis (Mszy za zmarłych), to jednak symboliką opowiadaną słowem hołdu i czci określa jej najważniejsze fragmenty (Sanctus, Agnus Dei). Dziewięć części to tak naprawdę dziewięć tematów muzycznych (o charakterze pieśni, psalmu, etc.), a wszystkie razem są skupione wokół jednego lasu-cmentarza. Pośród nich znajdują się utwory instrumentalne, a w znakomitej większości wokalne na czterogłosowy chór mieszany i solistów, z towarzyszeniem organów. Wszystkie dźwięki kompozycji zostały oparte nie tylko na treści niosącej zgłoski do opisania notacji muzycznej, ale przede wszystkim na treści historii pełnych niewyrazistych odczuć płynących z przeżywania tych tragicznych wydarzeń na Kaszubskiej Golgocie.

Warto przypomnieć, że diecezja włocławska historycznie jest związana z Pomorzem - prawie przez siedem wieków (aż do początku wieku XIX), część Pomorza (w tym Wejherowo), należała do diecezji włocławskiej (w tamtym okresie nazywanej kujawsko-pomorską).
Historia Kaszubskiej Golgoty

Historia Kaszubskiej Golgoty


Zdjęcia (w tym archiwalne), opis zbrodni, wirtualny spacer po wszystkich miejscach pamięci w piaśnickich lasach (audioprzewodnik, zdjęcia 360, zdjęcia z drona) - strona Muzeum Piaśnickiego w Wejherowie.