Operowe podróże Moniuszki

operowe_podroze_moniuszki_ikon2
PROGRAM KONCERTU:

STANISŁAW MONIUSZKO
- Pieśń wieczorna
- Dumka Jadwigi (z opery Straszny Dwór)
- Groźna dziewczyna
- Piosnka Broni (z opery Hrabina)
- Prząśniczka

ANTONIN DVORAK
- Jeżibaba (z opery Rusałka)

GAETANO DIONIZETTI
- O mio Fernando (z opery Faworyta)
- Aria Orsiniego "Il segreto per esser felice" (z opery Lukrecja Borgia)
FRANCISZEK LISZT
- II Rapsodia węgierska

GEORGES BIZET
- Habanera (z opery Carmen)
- Pieśń cygańska (z opery Carmen)

OPEROWE PODRÓŻE STANISŁAWA MONIUSZKI

Rok 2019 jest dla świata polskiej muzyki szczególny. Na ten czas przypada 200-setna rocznica urodzin Moniuszki, kompozytora uznawanego za twórcę polskiej opery narodowej. Projekt “Operowe podróże Stanisława Moniuszki” ma na celu zaprezentowanie szerszego kontekstu jego twórczości. Publiczności znany jest przede wszystkim z dzieł takich jak “Halka” czy “Straszny Dwór”, jednak jego dorobek artystyczny zawiera również liczne pieśni, operetki, balety czy utwory symfoniczne i religijne, charakteryzujące się wysokim poziomem, nieodbiegającym od ówczesnych standardów muzycznych Europy. Gdy wspomina się Moniuszkę zazwyczaj podkreśla się patriotyczne aspekty jego twórczych działań, nie można jednak zapominać, iż - choć ideologicznie były one przesiąknięte duchem narodowym - pod kątem formalnym wpisywały się w nurt opery światowej, z której artysta się uczył i czerpał, by stworzyć własny, niepowtarzalny styl. Nauki pobierał m.in. w Mińsku, Berlinie czy Wilnie, w Wiedniu zapoznawał się z najnowszymi trendami muzyki operowej, w późniejszych latach wiele podróżował po Europie, gdzie zaznajomił się twórczością takich artystów jak Gounod, Auber czy Rossini oraz nawiązał bliskie znajomości m.in. z Lisztem czy Smetaną.
Podczas naszego koncertu przemierzymy operową mapę XIX-wiecznej Europy śladami Stanisława Moniuszki. Usłyszymy utwory najznamienitszych artystów tamtych czasów, na których tle zabrzmią kompozycje polskiego twórcy. Dzięki temu muzycznemu porównaniu będzie można jeszcze lepiej zrozumieć jego dorobek i jeszcze wyraźniej usłyszeć na jak wysokim poziomie plasuje się on wśród najsłynniejszych przykładów światowej opery, przy jednoczesnym zachowaniu charakterystycznego, niepowtarzalnego stylu mocno osadzonego w rodzimej kulturze.
Koncert wykonają polscy artyści dobrze znani publiczności - solistka opery łódzkiej Agnieszka Makówka oraz pianista - Jan Przepałkowski. W repertuarze znajdą się zarówno słynne jak i mniej znane utwory Stanisława Moniuszki a także arie operowe kompozytorów jemu współczesnych- m.in. Dionizettiego i Bizeta.


AGNIESZKA MAKÓWKA - mezzosopran - ukończyła studia w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz studia podyplomowe w „Mozarteum" w Salzburgu. Od 1998 r. jest solistką Teatru Wielkiego w Łodzi. Jest zdobywczynią wielu nagród i wyróżnień artystycznych. W 1992 roku zdobyła II nagrodę w Międzyuczelnianym Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w Dusznikach Zdroju a w 1994 r. otrzymała wyróżnienie w Konkursie im. Roberta Schumana w Zwickau (Niemcy). Niespełna rok później została laureatką III nagrody w Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. W 1997 r. otrzymała wyróżnienie w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonina Dworzaka w Karlowych Warach, w 2000 r. zdobyła nagrodę Polskiej Akademii Nauk, a w 2006 r. za całokształt działalności artystycznej otrzymała nagrodę od Marszałka Województwa Łódzkiego.

Dzięki swoim umiejętnościom aktorskim i szerokiemu wachlarzowi możliwości wokalnych w ostatnich sezonach była obsadzona aż w 22 tytułach operowych, w tym zaśpiewała w ośmiu premierowych wystawieniach spektakli: w roku 2006 można ją było usłyszeć w tytułowej partii w Carmen Georgesa Bizeta oraz partii Cherubina w Weselu Figara W.A. Mozarta, w 2007 roku jako Bronię w Hrabinie Stanisława Moniuszki, a w 2008 roku wcieliła się w postać Papageny w Czarodziejskim flecie Mozarta, Olgi w Onieginie Piotra Czajkowskiego oraz Izabelli we Włoszce w Algierze Gioacchino Rossiniego.

Szczególnie udany był dla niej rok 2010, w którym z ogromnym powodzeniem wystąpiła m.in. w partii Jeżibaby w Rusałce A. Dvoraka, a także w światowej prapremierze opery Kochankowie z klasztoru Valldemosa Marty Ptaszyńskiej w inscenizacji Tomasza Koniny, gdzie zaśpiewała główną partię – George Sand, zdobywając wiele znakomitych recenzji i uznanie krytyków. W tym samym roku Agnieszka Makówka zaśpiewała również w premierze Damy pikowej Piotra Czajkowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego, która była współprodukowana z Teatrem Wielkim-Operą Narodową w Warszawie oraz The Israeli Opera TEL-AVIV-YAFO. Poza repertuarem operowym artystkę można również podziwiać w cyklach koncertów organizowanych przez Teatr Wielki w Łodzi.


JAN PRZEPAŁKOWSKI – pianista - absolwent Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi. Studia ukończył na wspomnianej uczelni pod kierunkiem profesora Cezarego Saneckiego. Swe umiejętności doskonalił na kursach mistrzowskich w Polsce, we Włoszech i Stanach Zjednoczonych pod kierunkiem znakomitych pedagogów. Brał udział w wielu konkursach fortepianowych w Polsce (m.in. Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim im. Władysława Kędry, w Ogólnopolskim Konkursie Interpretacji Muzyki Francuskiej czy Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Fortepianowej w Łowiczu) i za granicą (we Francji i Hiszpanii), zdobywając nagrody i wyróżnienia. Jako reprezentant łódzkiej Akademii Muzycznej wystąpił na „Koncercie Roku”, który miał charakter konkursu najlepszych studentów polskich akademii muzycznych a także na prestiżowych festiwalach (Festiwalu Polskich Akademii Muzycznych, Międzynarodowym Festiwalu „Strawiński i Ukraina”, Artur Rubinstein Festival). Grał liczne koncerty solowe oraz recitale (m.in. w Żelazowej Woli w ramach znanego cyklu koncertów „Prezentacje”).

W 2018 roku koncertował w różnych miastach w kraju w ramach projektu „Polska Chopina”, realizowanym z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości. W roku 2019 zagra cykl recitali fortepianowych w ramach projektu „Mistrzowie Fortepianu”.